Cu ce am rămas din 12 ani de învățământ?

Cu ce-am rămas din cei 12 de ani învățământ primar, gimnazial și liceal? Cu absolut nimic. Am stat un pic și am reflectat temeinic subiectul. Și am ajuns la anumite concluzii foarte descurajatoare pentru generațiile ce vin, dacă se va menține același sistem mizerabil.

Îmi asum întru totul ce voi spune. Nu știu dacă și voi considerați același lucru, dar..

O să vorbesc în principal de ciclul liceal, o dată pentru că este mai recent și a 2 a oară pentru că mă mai deșteptasem și eu. Am făcut un liceu pe care mulți îl etichetează a fi de fițe. Jean Monnet. Nu neg, bășini la tot pasu și puțini „oameni”. Am fost entuziast când am aflat că am intrat acolo, însă, după 4 ani de zile, trăgând linie, m-am bucurat teribil și barometrul fericirii mele era la cote astronomice. De ce? Pentru că am reușit să scap de mizerabilul sistem de învățământ românesc.

M-am tot gândit cu ce-am rămas:

  1. Cu un desgust total.
  2. Cu o ambiție teribilă să învăț pentru mine și să mă dezvolt în afara școlii.
  3. Cu imaginea unor dinozaurieni care abia așteptau sa te sfârtece atunci când greșeai, nicidecum să te învețe să faci mai bine pe viitor.

Nu treci granița constituită din cunoștiințele generale extrem de reduse. Dacă nu citeam și nu aveam parte de anumite experiențe nu cred că reușeam să fac ceva. Se pare că pentru ei nu este atât de important capitalul uman de cunoaștere dobândit, ci mai degrabă să ai o diplomă pe care s-o ții în vitrină și să fii felicitat de rude și toată lumea să te laude la strabunici și rude îndepărtate care de fapt nici nu-ti sunt rude, ci doar niște cunoștiințe. Exaltez de fericire, ating culmile nirvanei.

Un alt lucru care mi-a displăcut total este uniforma. Nu am suportat ideea. Mi se pare o idee pur comunistă de a-i alinia pe toți la aceași personalitate și aceleași principii pe care cineva le dictează. Ne vor proști și vor să ne supunem. Ideea democrației pare un pic cam învechita, hai să introducem uniforma obligatorie. Mi se pare că prin implementarea uniformei se încearcă degradarea constantă a eului personal. Ce contează ce gândești tu? E mai simplu să creăm proști pe care îi putem manipula ușor. Și mi se pare corect. Dinozaurienii, dacă nu mor între timp, se tem. Se tem că niște minți tinere ce n-au trăit experiența comunistă îî pot da la o parte. E normal și legitim.

Mi se pare că se tinde foarte tare către „Hai să le spunem lucruri! Nu contează ce lucruri sau ce subiecte abordăm, ei trebuie să învețe, asta este menirea lor”. Domnilor Dinozaurieni, menirea mea este să învăț lucruri pe care să le pot folosi în viață și lucruri care au un sens, logic de preferat. Se bagă pe gât informație care nici nu poate fi asimilată și nici nu are vreo relevanță sau legătură cu societatea actuală. Informația este deformată și sacrificată mai rău ca animalele ce deveneau ofrandă pentru zei în Egiptul Antic. În afară de câteva lucruri din istorie NU am rămas cu mare lucru.

Religia în școli a devenit deja un clișeu pentru discuțiile vieții cotidiene. Ce înseamnă pentru mine religia din școală? O manipulare odioasă, implementare de principii greșite și o propagandă continua precum cea a bisericii de a aduce lumea către biserică. Altă formă foarte inteligentă de a manipula oamenii, cea mai mare formă de manipulare, dar e prea amplu subiectul pentru a-l dezvolta acum. Nu o singură dată mi-am întrebat profesoara lucruri pertinente despre religie și nici măcar o dată nu s-a silit să-mi răspundă. De ce? Pentru că întrebările mele erau puse spre demascarea minciunilor pe care le expunea încontinuu. În ultimii 2 ani de liceu am refuzat să mai asist la spălarea creierelor care se face cu religia în școli.

Altă chestiune foarte tare, bineînțeles cu ghilimelele de rigoare, este că, tragi niște ani ca tâmpitu și ajungi cu nimic. Cu o medie. Singuru lucru care-ți rămâne sunt niște cifre pe o foaie oficială. Tragi pentru niște cifre, care, în unele cazuri te pot trage în jos. Pentru că vine un nene sau o tanti, de vârsta ta, care a făcut „liceul” printr-o comună uitată de lume și are acele cifre de pe foaia oficială, ghici ce, mult mai bune.

Sunt foarte fericit că am ieșit din mizerabila lume a învățământului liceal, gimnazial și primar. Ar mai fi alte zeci de motive pe care aș putea să le creionez, dar știu ca nu schimb nimic.

Voi cu ce-ați rămas?

Chiar sunt curios! Secțiunea de comentarii este deschisă. Feel free to use it.

Comments

  1. O eleva

    Foarte bun articolul. Eu sunt clasa a 10a la un liceu „bine cotat” si ma lovesc mereu de atitudini invechite si comuniste. Ce le-ar placea unora sa nu avem nici personalitate nici rationament…

  2. Andrei Gherghelau

    Eu am facut un liceu in Brasov…cel mai bun pe mate-info. Sunt foarte dezgustat caci un singur prof a fost in stare sa-mi dea informatii necesare pe viata….tin sa mentionez ca eu am facut performanta in domeniu ( olimpiade / concursuri ) bla bla bla , locu 1 …aplauze plm…nu te ajuta la nimic. M-am angajat de la varsta de 18 ani si 1 luna pana in prezent la 21 . Daca nu munceam ca si programator si daca nu stateam EU acasa…invatand si scriind cod 5 ore pe zi nu puteam nici macar sa am pretentia sa ma bage vreo firma in seama. Concluzia mea ar fi ca tot sistemul asta de cacat trebuie distrus si facut unu pentru adevaratele valori. Sa introducem meserii si tot felul de alte lucruri interesante cum ar fi „informatica aplicata!” gen plm…faceti ceva cu ce ati invatat! NU TEORIE! N-ajuta in mortii ma-sii!

    1. Spectacolul Vietii Cotidiene

      Andrei, sunt de acord. Însă nu se vrea o schimbare, asta este problema principală. Și eu m-am apucat de muncă la 16 ani deci știu cum e. Keep it going. Fă ce crezi tu că-i cel mai ok pentru tine, nu ce cred alții că-i ok.

  3. alex

    Adica…dupa 12 ani de scoala nu stii unde se afla romania si cum arata harta mapamontului,nu sti cum sa format tara in care traiesti si conditiile care au adus lumea in care traim,nu sti sa ti evidenta contabila cand faci cumparaturile si iti platesti factuile,nu sti sa scri si sa citesti,nu sti sa relationezi intro limba straina,nu sti principiile biologice care ne alcatuiesc,nu sti principalele elemente din tabloul chimic…nu sti sa ai o gandire critica….?Cat despre faptul ca uniforma ti se pare o conspiratie comunista sa ne tina in frau,serios?Cascati putin mai mult ochii si uitate in tarile ocidentale cu care ne place asa mult sa ne comparam,si acolo sunt conspiratii diabolice pentru uniformizare?Nu neg faptul ca sistemul are nevoie de o defibirilatie puternica,da e nevoie sa se elimine titularizarile si profesori sa ajunga pe merite in posturi nu pentru ca sau nascut inaintea noastra,da trebuie multe facute,da e adevarat trebuie facute multe.Dar daca dupa tot ce am scris tot zici ca nu ai ramas cu nimic,aici ai putea reflecta putin si asupra ta nu doar asupra sistemului.Scoala trebuie sa te potenteze,in secolul si in tara in care traim ai acces arhisuficient la informatie- Numai daca doresti asta,desigur.

    1. marian

      alex, pentru cunostintele de care spui este nevoie de 1 an maxim 2 , nu de 12. fara nici un pic de exagerare , oamenii care nu isi dau seama ca sistemul de invatamant actual si nu ma refer numai la cel romanesc , este un dezastru, cred ca au niste probleme destul de grave. din fericire au inceput sa fie din ce in ce mai putini. din cate se pare foarte multi , ca si tine dealtfel, nu o fac cu intentie si tu chiar nu pari prost, dar pe de alta parte , iti scapa niste elemente esentiale cu privire la ce ar trebui sa invete un copil. dezvoltarea unui copil ar trebui facuta prin invatarea unor lucruri utile ( comunicare, empatizare, descoperire interioara, subiecte cu aplicare practica, descoperirea aptitudinilor persoanale) . la noi se invata fiecare materie la un nivel la care numai un individ foarte pasionat de un anumit subiect ar trebui sa abordeze asemenea gen de informatie. cum poate un om normal la cap sa ceara tuturor sa invete analiza matematica sau matrice sau biologie, istorie, gramatica etc. , la nivelul la care se cere. din toata materia care actuala este utila aprox. 30% , iar lucruri care sunt esentiale pentru o societate normala cu indivizi normali, nici nu exista. si asa cum spunea si cosmin in articolul de mai sus daca oamenii ar fi invatati asemenea lucruri nu ar mai fi atit de dependenti si usor de controlat.

      1. Dia

        Tu zici ca, cunostintele de care ai nevoie e de max 2 ani dar voi nu sunteti in stare sa invatat in 12 ani?! Sa fim seriosi!! Daca pe tine nu te pasioneaza matematica, pe altii da…daca tu iubesti fotbalul nu inseamna ca toata lumea adora sa se uite la fotbal cum 20 de oameni alearga nebuneste dupa o minge! Gusturile nu se discuta! Da, sistemul romanesc nu e tocmai unul bun, dar daca noi copii nu invatam din greseli si nu suntem schimbarea care vrem sa fie, degeaba comentam! 😉

  4. Roxana C.

    Te felicit pentru că ai reușit să subliniezi hibele din învățământul românesc, pe care cei „sus puși” nu vor să le recunoască și nici să le schimbe. Într-un moment în care am dorit să-mi spun și eu păsul, am scris un articol despre atitudinea profesorilor față de cei care vor să iasă din mulțime (http://nextgeneration.ebloguri.ro/2015/03/16/tipar-sau-educatie/). Poate se va găsi cineva care să încerce să asculte și vocea tinerilor…

  5. Fosta eleva

    Recent am iesit si eu din acest sistem, ramanandu-mi un singur hop si anume bacul. Dupa cei 4 ani de liceu (un liceu de renume din Brașov) am ramas cu scârbă si dezgust pentru niste profesofi frustrati, cu vesnica intrebare „Eu ce am cautat acolo?”, cu o medie frumușică si sute de absente. Acum, asteptand examenul de bacalaureat, constat ca practic, elevul trebuie sa învete 17 opere (de preferat ca in carte/caiet deoarece propria opinie in mod evident nu e aceeasi cu cea a profesorului,deci e gresită), carti intregi la biologie sau istorie care se vor uita in mare pana la varsta de 20 de ani si matematica, aia fiind practica e totusi buna la ceva. In rest, elevi de nota 10 de pe la olimpiade nationale nu stiu unde se afla insula Creta. Asta da cultura generala sau poate ca se merge pe ideea „ba, e olimpic, ii dau si eu media 10 ca na…” . Cam asta e imaginea liceului in care sincer mi-am pierdut 4 ani de zile.

    1. alexbalu

      Nu informatia conteaza pentru ei. Bac-ul este un examen de memorie. Testeaza cate informatii poti retine. Simplu. Opinia ta despre opere nu e gresita, pur si simplu poate nu este ceea ce trebuie scris la bac.

  6. Oarecare din Oradea

    Tocmai am incheiat clasa a 12-a la „cel mai bun liceu din Bihor”(asa numesc oamenii Colegiul National Emanuil Gojdu). Ce ai mentionat mai sus e valabil in toate liceele de prestigiu din Romania, restul liceelor nepunand accent pe studiu avand profesori miserupisti si indiferenti la atitudinea elevilor. Cand am terminat clasa a 8-a am fost sef de promotie si mi-a fost foarte mare bucuria cand am vazut ca am intrat la cel mai greu profil de la liceul mentionat. Stiam de pe atunci zvornurile despre liceul numite de catre elevi „Bastilia”. Ca si majoritatea elevilor ce au terminat acest liceu pot afirma urmatoarele: e usor sa fii destept printre prosti, greul apare cand vrei sa fii la acelasi nivel cu „elita” pentru acest tip de elevi sunt cei inchisi la minte din cauza educatiei oferite de parinti si din moment ce profesorul vede ca sunt persoane intr-o clasa care vor sa le asimileze toate inutilitatile te pun si pe tine laolalta cu ei avand aceleasi asteptari. Nu as mai trece inca o data prin tot comunismul din liceu si frustrarea profesorilor ce nu au reusit sa devina profi universitari, dar nu imi pare rau ca am petrecut tot ciclul liceal in acest liceu deoarece m-a invatat sa invat si sa muncesc. Acum, cunoscand experientele elevilor dinaintea mea, nu imi e frica de ce ma asteapta la facultate si in viata, deoarece m-am confruntat cj nenumarate nedreptati si indiferente. Din astea e formata viata, iar eu acum am un avantaj fata de restul.

  7. Mihai Pinzariu

    eu ma lovesc de chestii de genul in facultate! si ghici ce? cand ai o nelamurire sau intradevar esti nemultumit de ceva ti-o arunca in nas! „Facultatea e facultativa nu te obliga nimeni sa o faci „

  8. puff

    Sunt de acord cu articolul tau, dar vreau sa.ti spun ceva legat de uniforme.. Eu nu am avut uniforma in liceu dar crede.ma eu vad uniforma mai degrabă ca o egalitate. Atunci când nu ai uniforma, in special cei care nu isi permit prea multe sunt criticati de pizdele cărora mami si tati le.au dat bani prea multi in mana si au numai țoale de firma si se uita in jos la tine ca si cum ai fi un nimic ca tu nu te îmbraci la fel de fain. Asta a fost un exemplu..intradevar asa este societatea in care trăim si atunci când esti criticat mai ignori, mai faci ca nu auzi , ca nu ar trebuii sa dai importanta acestor lucruri dar mă întreb cat mai poti ignora… De acea consider ca uniforma este mai degrabă despre egalitate.it.s just my opinion…

  9. Andreea

    Am terminat facultatea și tot nu am rămas cu nimic. Văd că ești la CRP. Sper doar că nu la Universitate, altfel o să scrii la fel și când o să o termini.

  10. luszi

    Cand am vazut titlul articolului am crezut ca va cuprinde intradevar unele lectii de viata invatate prin experiente sau de la profesori. Sa trecem peste partea in care am ramas dezamagita.
    Parerea mea este urmatoarea : ai scris despre liceu, despre unul la care tu singur ai ales sa te inscrii si sa ramai acolo.
    Conteaza foarte mult la ce profil ai fost si normal conteaza si ce profesori ai avut. Eu special am terminat tot asa la un liceu despre care se spunea ca este de fite insa profil de bio.chimie. Am avut profesori extraordinari. Erau invarsta, aproape de pensie cu multi ani de experienta si au facut tot posibilul ca elevii lor sa nu scrie si sa nu fie de acord cu asemenea articole. Nu sistemul este de vina. Daca vrei poti sa faci ce vrei la ora ta. Imi pare foarte rau ca liceul nu a fost o experienta extraordinara pentru tine.

  11. marcu alexandru

    Iti dau dreptate in proportie de 90% , am ramas cu un singur lucru, capacitetea de a ne integra intr-un colectiv. Care ,in principiu, ar trebui sa fie de folos pe viitor. In rest nu pot sa zic ca a fost o sursa de cunoastere liceul.

  12. Spiridon Georgiana

    la liceu inveti cultura generala, despre majoritatea domeniilor ca sa-ti dai seama ce iti place sa faci si despre ce iti place sa inveti. Ca esti tu incult si ti se pare inutil sa ai cunostinte despre anumite lucruri interesante e problema ta. Liceul teoretic nu e acelasi cu ala de arte sau meserii. Nu inveti pentru profii care pot sa fie mai mult sau mai putin ok. Inveti daca ai dorinta sa afli ce se intampla in jurul tau, de la literatura la cum functioneaza obiectele sau natura si ca sa nu fii persoana limitata care din pacate esti pentru ca ai scris articolul asta, in care se pare ca drama ta a fost ca trebuie sa porti o uniforma.

    1. Dan

      1. Mai treci pe la scoala si invata ce inseamna incult.
      2.Lucrurile „importante” despre care vorbesti, pentru unii nu sunt predate in scoala. (elementara, gimnaziu, liceu).
      3.Era o vorba ” teoretic e liceu, practic ….”
      4.Sunt multe persoane care sunt mult mai constiente de ce se intampla in jurul lor si nu au avut parte de scoala.(ex. Bill Gates, Steve Jobs, etc. care au parasit sistemul de invatamant deoarece au zis ca scoala nu ii stimuleaza cu nimic (intelectual) si uite-i unde au ajuns)
      5.Persoana cu adevarat limitata, imi pare rau sa o spun esti, caci singurul lucru prin care te „integrezi in multime” este atitudinea nesimtita si dorinta arzatoare de a parea „superior” celor din jurul tau.
      6.Uniforma ne-a fost impusa pe motiv de „in cazul in care cineva strain intra in scoala sa se stie ca e strain, …” deci a avut mai multe „intrebuintari”.+ intotdeauna materialele erau proaste, transpirai prea mult, + sunt incomode pentru cei care nu se simt in largul lor in astfel de tinute formale.
      7.Daca vroiai sa spui ceva, mai bine te puneai in pielea lui nu stateai ca curca cu capul in nisip.
      Te salut, aparent fara respect, caci aparent nu-l meriti. Cheers!

  13. Cristina

    Anul asta am terminat si eu liceul vecin, Caragiale. Intr-adevar, e trist ce se intampla. Am avut noroc de doi profi care, printre lectiile plictisitoare la culme si nesfarsite, ne dadeau sfaturi pentru a deveni oameni. Intr-a 12-a am aflat ca exista profi care merita respect, profi care isi dau tot interesul sa intelegi ceva(Profa de romana pentru care ne-am luptat pentru a o avem la clasa).
    Sistemul de invatamant din Romania nu se va schimba prea curand, deoarece nimeni care detine puterea nu-si va dori vreodata sa conduca pe cineva de la care nu poate fura(pentru ca e destept). Sistemul de indobitocire nu face altceva decat sa goneasca geniile pe care inca le mai avem.
    Nimeni nu te invata cum sa iti platesti facturile, la ce institutii sa mergi cand ai o problema sau cum sa te dezvolti ca OM.
    Trebuie sa invatam pentru a ne dezvolta intelectul, dar sa invatam lucruri folositoare si pe care sa le si retinem, eventual.
    Si Caragiale este pus sub „semnul uniformei”(Tot dulapul meu toamna-iarna-primavara e ALB). Dupa nenumarate sedinte am reusit sa castigam o zi pe saptamana „casual”(fara alb).
    In calitate de reprezentanta a clasei pot spune ca am avut un mandat greu.
    Te astepti de la persoane trecute de pragul adolescentei, oarecum, sa ia decizii mature (TOTUSI, AU DREPT DE VOT). Ei bine, m-am luptat din greu sa tin o clasa unita, dar tot nu stiu daca am reusit sau nu. Ceea ce vreau sa spun este ca si elevii romani sunt debusolati si pierduti in timp si spatiu, la fel ca si profii.
    Intru totul de acord cu articolul tau.

  14. Catalin

    Ce-ai postat aici … pur si sumplu genial … iti multumesc ca ai scris aceste cuvinte … ai spus aceleasi cuvinte pe care le gandeam si eu .

  15. Bartoli C. Ionela

    Eu tocmai am terminat liceul si trebuie sa dau bacul. Am ramas cu mai multe goluri si intrebari, frustrari si nervi prajiti. Am avut si uniforma obligatorie, am avut si colegi care au fost obligati sa faca munca [,] comunitara in folosul liceului pentru ca nu o aveau in timpul unui control. Nu spun ca n-am invatat nimic din liceu. Am o cultura generala care a crescut exponential in domeniul managerial si economic(dat fiind profilul liceului meu), dar cu experienta reala…mai putin. Cu ce am ramas dupa liceu? Cu o hartie care atesta ca o mai mare abilitate de memorare ca altii.

  16. Nu conteaza

    Deci cred ca pentru fiecare dintre voi geniilor , unu cu unu fac doi . Asa ca nu e mare filosofie sa ne dam seama ca bunicii nostri au invatat aceeasi materie de-a lungul liceului , la fel ca si noi (exceptie rusa si cateva bucati din materii care s-au „actualizat” ) asa ca sa imi spuna mie cineva cum se poate ca in timp ce apple lanseaza iph7 eu sa invat ceea ce bunicul invata pe vremea lui . Mai evoluam si noi tovarasi ?
    Iar legat de uniforme , e simplu . In Romania ei impun cerinte ca afara , dar poate daca ar avea si conditii ca afara , toata chestia cu uniformele ar fii mai usor de inghitit.
    Articolul asta e doar de amuzament , e de bun gust chiar deci bravo , dar chiar crezi ca cineva o sa te asculte? Sa fim seriosi…

    1. Cristina

      În afară nu au toți uniforme. Nu există legi pentru uniforme, iar în Germania nici nu există conceptul referitor la liceu. Cât despre programă, nu e chiar ca a bunicilor, nici măcar ca a părinților noștri. Lăsând la o parte minciunile comuniste pe care profesorii și autorii materialelor școlare erau obligați să le servească elevilor (și nouă ni se servesc cu grămada, dar altele), vorbim despre o încărcare excesivă de informații. Eu sunt a zecea. Copiii de clasa I din anul 2015 aveau în programa de matematică probleme pe care le făceam eu în a treia sau a patra. Un exemplu. În clasa a șaptea la anatomie (când eram eu a șaptea) ni se preda ceea ce se dă la examenul de rezidențiat (părinții mei sunt medici). Alt exemplu și pot continua cu multe altele. Sistemele educaționale din străinătate sunt complet diferite. Am intrat în contact cu o nemțoaică ce tocmai a terminat un gimnaziu (există trei forme de liceu la ei, gimnaziul fiind cea mai performantă și singura după care se susține bacalaureatul – examenul Abitur) și i-am arătat un test de matematică de clasa a zecea, semestrul I. Despre jumătate din exerciții a spus că le-a studiat abia în clasa a douăsprezecea, despre restul că habar nu are ce înseamnă. Îmi permit să spun că acest articol nu e de amuzament, nu e nicicum de fapt. Este ceea ce se constată peste tot de elevii care sunt prinși în sistemul ăsta bolnav și care au puțin creier. Ca mesaj. Din punctul de vedere al scriiturii și al abordării temei, eu personal aș avea câteva recomandări. Știu că este un subiect mare, stufos, însă după părerea mea putea fi mai bine exploatat. Abordarea este puțin superficială, dar sinceră. Asta e de apreciat. Din păcate, sunt câteva greșeli pe acolo… gramaticale și de ortografie. Din ce în ce mai mulți oameni, cel mai grav tineri, au uitat să vorbească și să scrie corect. Vedem și în comentarii. Pentru toți bloggerii: vă rog din suflet, corectați-vă articolele înainte să le postați! Așa se propagă cel mai ușor erorile de limbă. Merci :), iar la final mai spun doar atât: succes la scris și bravo! Ține-o tot așa, iar cei care încă nu scriu și ar avea ceva de spus, scrieți! Nu contează că nu vă aude nimeni din prima, din a doua, a treia, a n-a vă va auzi cineva! Și fiți sinceri, nu vindeți ce se citește, ci adevărul. Oamenii s-au săturat de pachete fabricate cu mănuși de plastic sub lumina lămpilor de laborator. Vor ceva autentic.

  17. alexbalu

    In mare parte ai dreptate cu ce ai scris, dar nu poti ramane cu nimic dupa 12 ani de scoala.

    Eu am ramas cu multe lucruri dupa 12, invatate la ore sau chiar in pauze.

    Eu am admirat in mod special un profesor de la mine din liceu, care nu avea frustrarile obisnuite ale celorlalti. El a facut tot posibilul sa ne invete sa fim pro in tot ce facem.

    Cat despre lucruri folositoare in viata..alea le inveti singur. Plus ca pregatirea profesionala incepe de la facultate.

    Eu am bacul anul asta.

    Liceul ar trebui sa se numeasca tot scoala generala..ca pana la urma cam tot asta e. Plus ca daca nu-ti place..poti sa nu inveti, eu la ore lucram la alte lucruri si profii vedeau ca nu ma intereseaza si ma lasau in pace. Am invatat doar cand a fost cazul, pt nota. Am terminat cls a 12-a cu 9.03. M-au scazut materiile de tocit: bio,chimie si romana.

  18. Dia

    Cred ca sunteti la varsta in care ar trebui sa ganditi voi singuri si sa va alegeti ce e mai bun in viata. Educatia ati primit-o si o primiti de la parinti vostri. Profesorul trebuie sa isi predea materia nu cum sa faci tu afaceri si sa te descuri in viata. Fiecare are creier ca sa gandeasca , nu sa gandeasca altul in locul tau cum e obiceiul in Romania! Iar uniforma nu e ceva comunist, ci e un respect pentru liceul in sine. Nu poti accepta orice imbracaminte. O imbracaminte decenta e respectul fata de profesori si egalitatea dintre elevi. Sa nu se considere nimeni superior ca are cele mai bune haine de firma. La urma urmei suntem toti oameni si trebuie sa fim egali, nu superiori datorita imbracamintei si telefoanelor de ultima generatie. Diferenta trebuie sa se vada in inteligenta nu in lucruri marunte si trecatoare. 😉 nu asteptati sa primiti totul pe tava. 😉 🙂

  19. stefsnnn

    Acum doua săptămâni am terminat și eu liceul, dar, deși experiența mea de liceu nu este foarte diferita de a ta, am trecut peste toate dezamăgirile inițiale și m-am hotărât sa PROTESTEZ. CUM? ÎNVĂȚÂND.
    Prin rebeliune și contestare nu schimbi sistemul (care este într-adevăr nefuncțional), ci doar te alinieze într-o alta mentalitate, una mai periculoasa poate, cea care răspunde la ideile învechite cu liberalismul extremist, la tradițiile perimate cu moda anglo-americana, la morală cu libertinaj. Cu alte cuvinte, sari din lac în puț…
    Mi-am început „protestul” când am realizat, undeva prin al doilea an de liceu, ca singura soluție e sa valorific experienta pe care sunt obligat sa o trăiesc. Dacă tot sunt forțat de sistem sa ma supun normelor, de ce sa nu păcălesc sistemul învățând? De ce sa nu rămân credincios propriei conștiințe și sa îmi fac datoria, „furând” în același timp cat pot de mult din experienta altora și a mea? Nu numai în Romania, peste tot în lume, educația adevărata nu este decât cea făcută în primul rand individual, apoi prin modele. Sa înțelegi singur lumea în care trăiești, apoi sa înveți de la un om ce înseamnă să fii OM.
    Uită-te la țările nordice, exemple ale educației „performante”, copiii au fost obișnuiți de mici sa lucreze la școală numai în „teamwork”, sa se bazele unul pe altul, pentru a nu mai putea gândi independent, sa fie tot timpul expuși influenței externe – aceasta este adevărata și subtila indoctrinare. De aceea societățile lor sunt atât de omogene și performante, cu prețul libertății.
    România, sistemul ei educational, nu trebuie sa învețe de la nimeni, în schimb, trebuie sa își dezvolte independent cele mai potrivite cai de asigurare a educației, adaptate la specificul tarii. Noi nu vom face parte niciodată cu adevărat din „occident”, pentru ca nu ne vor celelalte națiuni , dar și pentru ca nu putem, avem alta mentalitate.
    În ceea ce privește uniforma, iarta-ma ca nu sunt nici de aceasta data de acord cu tine. În Anglia, Germania, Franța, Benelux, dacă nu poți uniforma, rade lumea de tine, dar pana atunci îți dă școala un avertisment. Uniforma îți dă sentimentul apartenentei la un colectiv, apoi la un set de principii, te învață ca toți suntem la fel pe exterior, contează ce facem și ce gândim.
    Ultimul sfat : învăță din tot, din bune, din rele, învață să fii om, învață pentru tine.

    1. Andreea

      Foarte frumos și interesant! Ai mare dreptate! Doar prin educație, bun simț, respect putem să ne „revoltăm”, pentru că acestea sunt valorile care contravin dorinței unora de a ne prosti, da a ne manipula.

  20. Andreea

    Sunt de acord cu majoritatea vorbelor tale, căci și eu și prietenii mei am trecut prin clipe grele în acest sistem deformat. Totuși, după părerea mea, există câteva inadvertențe în cele expuse de tine, pe care le voi enumera. Aceasta este strict părerea mea și, dacă nu te crezi de teapa profesorilor pe care îi critici aici, atunci nu mi-o vei nega.
    1. Toți fugiți de comunism, dar nu realizați că paradoxal părinții noștri, care au studiat în acea vreme, sunt mai culți decât noi. În plus, având în vedere faptul că majoritatea orășenilor actuali au această șansă de a se numi „orășeni” datorită comunismului, atunci multe păreri ar trebui să fie cel puțin neutre. Să nu înțelegeți greșit, nu susțin comunismul sub nicio formă, căci familia mea a avut profund de suferit atunci. Însă, ar trebui să nu fim ipocriți și radicali și să recunoaștem că în ciuda dictaturii, s-au realizat și lucruri bune, care au fost distruse după revoluție, doar pentru că erau comuniste (de exemplu: s-a privatizat totul, inclusiv regiile de apă, electricitate, astfel încât acum există sate neelectrificate și fără canalizare, doar pentru că nu e profitabil pentru unii).
    2. Uniforma este absolut necesară și ar trebui ales ceva standard, de persoane obiective. Asta pentru că scopul uniformei este să alunge inegalitățile din școli care ar putea perturba studiul, adică să nu vină unele fete cu fuste prea scurte sau bogătașii cu ceasuri de firmă și să se laude cu haine de nu știu câți euro. Uniforma nu uniformizează, iar școala este o instituție cu un scop bine definit, acela de a educa. Prin urmare, fie se implementează reguli stricte de decență, fie trebuie impusă o uniformă standard. La școală trebuie să învățăm și doar să învățăm, nu să ne lăudăm cu ce nu trebuie, nu să facem parada modei. Există destul timp liber și pentru astea, stați liniștiți.
    3. Religia în școli este necesară, atât timp cât te învață tradiția românească în acest sens. În timpurile în care trăim trebuie să ne ținem strâns de tradițiile și obiceiurile noastre. Noi suntem români, iar religia ortodoxă, fie că vă convine sau nu, face parte din noi. Cu siguranță că există profesori de religie care par spălați pe creier, dar cum există atâția profesori nepricepuți la alte materii, așa și cu religia. Desconsiderați voi oare matematica sau istoria doar pentru că ați avut un profesor nepregătit? Același lucru se aplică și la religie. În generală am avut inițial o doamnă profesor extrem de drăguță, care ne învăța tradiții interesante, simboluri, istoria religiilor. Apoi, a venit o altă doamnă care ne blestema. La liceu iar am avut un domn profesor care ne-a vorbit multe lucruri captivante. Așadar, depinde mult de persoană și de ceea ce îți expune.
    Dacă nu ne dorim manipulați, atunci trebuie să privim toate problemele societății din mai multe perspective. Dacă ne lăsăm atinși și capturați de mânie, atunci se ajunge la anarhie și tot nu rezolvăm nimic.
    Oricum, schimbările se fac de jos în sus. A început deja în conștiințele noastre. Încet, dar sigur, cu înțelegere și tact, sperăm că lucrurile vor evolua.

  21. Pingback: Cu ce am rămas din experienţa Bacalaureatului?! | Spectacolul Vieții Cotidiene

  22. Ema

    Timp de 12 ani m-a dezamagit total invatamantul. Am ajuns sa fiu dezgustata sa merg la scoala, Era un total chin (si nu, nu sunt fite de copil), preferam de o suta de ori sa stau acasa sa ma documentez singura. Absolut nimic nu era corect, organizarea inexistenta, profesorii isi varsau nervii pe noi, etc. Am avut si profesori model, dar din pacate mult prea putini. Nici macar acum, in ultimul ceas, la bacalaureat, nu sunt in stare sa respecte niste reguli simple si clare pentru o buna functionare a examenului.
    Acum ca am terminat singura mea dorinta este sa ajung in invatator sa indrum micutii omuleti sa poata vedea peste teancul de informatii inutile. Din pacate nu ne aude nimeni, dintre cei ce ar putea schimba ceva la acest moment.
    Mare pacat, in acest stil, multe valori se vor pierde.

  23. Pingback: Înseamnă că vă pasă de voi! | Spectacolul Vieții Cotidiene

  24. Fiica ploii

    La mine gimnaziul a fost super ok. Imi aduc aminte ca faceam optional „Hazarduri” si ca de acolo am invatat chestii super folositoare si am avut vreo 3 profe carora n.am avut ce sa le reprtosez. Poate toate astea au fost din cauza faptului ca am avut norocul sa invat la o scoala de cartier, lipsita de aere de prost gust si marlanii. La liceu a inceput sarada. Am intrat (la fel ca si tine) la un liceu de fite care este cotat al doi.lea din oras. Bucurie mare..profil greut (mate info engleza intensiv), cu dorinta naiva de a invata engleza la standarde inalte. De cum am intrat pe usa am stiut ca mai bine ma gandeam de doua ori inainte. O cladire veche cu iz de loc bantuit, in care (spre fericirea mea, doar in primul an) curentul era ca la el acasa. Prostia vetii mele a fost ca m.am dus la mate info, mai mult din doronta de a nu fi privita de altii, drept un copil prost..pentru ca asa este traditia in minunata noastra tara, sa punem egal intre filologie si prostie. Ceea ce ma consola pe mine era faptul ca macar voi face engleza…BULLSHIT! Au fost cele mai execrabile ore de engleza din viata mea. Era atata debandada in clasa ca nu puteai auzi ce zice minunata fiinta, nici cocotata pe catedra, cu urechile facute palnie. Smecherii clasei jucau poker si.si aratau fuldul unii altora ca niste babuini in calduri, iar mie mi se spargea zi de zi inocenta la contactul cu realitatea. Am venit la un liceu cu scopul de a invata, nu de a tocii pagini intregi la geografie..inutilitati la logica, unde atunci cand intrebam la ce.mi serveste in mod practic aceasta materie, mi se raspundea sec ” ca sa treci clasa”. Am avut cativa profi care ne.au terorizat efectiv, iar ca lucrurile sa fie si mai bune, toate orele-tortura erau inghesuite in aceeasi zi si idiotii nu realizau ca in alea cateva ore in care stam si noi pe acasa ( sau altii la club pe banii lui tati) era practic imposibil de cuprins toata materia. Smecherii lipseau atunci cand era nevoie, iar prostul statea si incasa, ca mai apoi sa aiba o medie mai mica decat celalalt care a frecat goanga. Nu s.a scapat la scoala inca de traditia pupincurtismelor, si de a fitelor si pilelor la prof. Cert e ca atunci cand am intrat la liceu, am intrat cu dorinta naiva de a ma dezvolta, si de a asimila lucruri noi, fara sa realizez ca liceul e o jungla in care ala cinstit e luat de fraier, in care in loc de lectii se preda golania, in care cel care ar trebui sa.ti fie MENTOR te calca in picioare.
    Bravo Romania!

  25. Mimi

    Eu tocmai am terminat liceul de arte plastice din Bucuresti, si ai crede ca artist fiind, ai o viziune mai deschisa despre lume, o minte mai luminata si pareri diferite fata de restul. Daca vi in liceu cu ideea asta in cap o sa ramai profund dezamagit pentru ca in realitatea este complet invers. La orele de ateliere (desen, pictura, etc) nu esti lasat sa iti dezvolti propria creativitate, propriul stil de a picta sau de a modela, ci trebuie sa faci totul intr-un stil academic, majoritatea temelor abordate fiind clasica natura statica si clasicul portret. Nu spun ca acestea nu sunt importante, sunt, ele iti pun bazele desenului, dar in teorie, baza asta ti-o formezi in primii doi ani de liceu (a 9a si a 10a), iar in a 11a si a 12a esti lasat sa-si dezvolti stilul, teoretic. Practic, lucrurile nu stau deloc asa, din pacate, clasica natura statica predomina, pentru ca nah, e mai usor sa aranjezi o natura statica in primele 10 minute ale orei si apoi sa stai in cancelarie la cafea cu restul profesorilor. Iar la sfarsitul programului te intorci din cancelarie, ‘corectezi’ lucrarile elevilor cu pixul (ca sa nu poti sa-l stergi, mai ales daca e desen) si apoi te miri de ce nu iti mai vin copiii la ore.
    Deasemenea, inca un lucru pe care l-am observat, profesorii nu au o treaba cu calculatoarele, pe cei mai batrani sa zicem ca ii inteleg, dar am vazut ca nici cei mai tineri nu sunt mai familiarizati cu calculatoarele… noi in ultimii 2 ani am lucrat numai in Photoshop, si nu o zic ca sa ma laud sau ceva, dar de multe ori profa ma intreba pe mine cum se face vre-un efect. Asta imi aduce aminte de prostia de competenta digitala unde am avut un subiecte despre html si excel despre care nu am facut mai deloc, adica deloc.
    In fine, tragand o oarecare concluzie… as mai vrea sa fiu in liceu doar pentru ca nu aveam grija zilei de maine.

  26. Pingback: Cât de tristă era ultima zi din vacanța de vară!? | Spectacolul Vieții Cotidiene

  27. Pingback: Viața de student la S.N.S.P.A | Spectacolul Vieții Cotidiene

  28. Pingback: N-am fost un elev model! Profu’, ce mai zici? | Spectacolul Vieții Cotidiene

  29. Pingback: N-am fost un elev model! Profu', ce mai zici? - Cosmin Cengher

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *